På Klimatoppmøtet i skolen skal det forhandles over tre spørsmål. Generalsekretæren (læreren) leser opp første spørsmål med svaralternativer og to delegasjoner holder hvert sitt forberedte innlegg. Deretter debatteres spørsmålet i 5-10 minutter før man går videre til neste spørsmål.
1. Grønn teknologi
Teknologi for å produsere fornybar energi eller rense utslipp fra energiproduksjon er viktig for å redusere klimagassutslipp. Slik teknologi kalles ofte ”grønn” teknologi og utvikles først og fremst i industriland. Fattige land har ofte ikke råd til å utvikle eller kjøpe grønn teknologi. Hvordan kan vi sørge for at fattige land får tilgang til grønn teknologi?
- Alle land må selv skaffe grønn teknologi – det er derfor ikke behov for å inkludere dette i en klimaavtale
- Industriland bør dele og/eller finansiere grønn teknologi i overgangs- og utviklingsland
- Industriland bør dele og/eller finansiere grønn teknologi i utviklingsland
ZERO, Oljeindustrien og Kina holder appell før forhandlingsrundene.
2. Byrdefordeling
I følge FN må globale utslipp kuttes med 50-85 % innen 2050 for å begrense temperaturøkningen til maks 2 °C. Hvor mye bør hhv. industriland, overgangsland og utviklingsland kutte sine utslipp med?
USA og Maldivene holder appell før forhandlingsrundene.
3. Grønt klimafond
Det grønne klimafondet skal hjelpe u-land med tiltak for å kutte utslipp og tilpasse seg klimaendringer. Hvem bør bestemme hvordan pengene skal brukes?
- U-land bør selv bestemme hvordan pengene skal brukes
- De landene som bidrar økonomisk til fondet bør bestemme hvordan pengene skal brukes
- I-land og u-land bør sammen bestemme hvordan pengene skal brukes
Norge, Brasil og Mosambik holder appell før forhandlingsrundene.